Het Netwerk Mediawijsheid organiseert jaarlijks de Week van de Mediawijsheid. Dit jaar ondersteunde ik hen bij de ontwikkeling van een campagneconcept, en de toepassing hiervan op verschillende communicatie-uitingen. Voor de ontwikkeling hiervan werkte ik nauw samen met campagnebureau BKB en webbureau Lama Lama.
Samen ontwikkelden wij een model, waarmee mensen kunnen reflecteren op hun digitale balans. Het Digitale Balans Model vormt het de basis voor wetenschappelijk onderzoek, en de invulling van campagnewebsite digitalebalans.nl. Het doel van deze site is om jongeren te laten nadenken over hun eigen mediagebruik.
De site draait rond een zelftest, waarmee jongeren kunnen beoordelen hoe gelukkig ze zijn met hun eigen mediagebruik. Op basis van de hoofd- en deelthema’s uit het model geeft de zelftest deelnemers inzicht in een gezonde tijdsbesteding, zowel met als zonder digitale media.
Het model is ontwikkeld in samenwerking met wetenschappers van het Trimbos-instituut. Deze theoretische onderbouwing zorgt ervoor dat het model als wetenschappelijk instrument kan worden ingezet, en in de toekomst zal worden gebruikt voor de ontwikkeling van lesprogramma’s en meer.
De fotografie werd verzorgd door Manon van der Zwaal.